понеділок, 4 травня 2015 р.

Ткачук С. ЗОШ І-ІІІ ступенів № 10 Дзержинської міської ради

Ткачук Світлана
загальноосвітня школа 
І-ІІІ  ступенів № 10 
Дзержинської міської ради
Донецької області


 Історія  Другої світової  війни
у фондах шкільного музею «Подвиг»

     Наближається 70-річчя закінчення  Другої   світової  війни  в Європі, яка була  основним  театром військових дій в цій війні.  Складовою частиною  Другою  світової війни була війна  фашистської Німеччини проти СРСР.
   Зберегти пам'ять про минулі події 1939-1945 років  допомагають музеї, у тому числі і шкільні. В загальноосвітній школі № 10  музей з'явився  в 2004 році (донині була  кімната бойової  і трудової слави). В 2012 році  музей  отримав  свою теперішню  назву – «Подвиг».
  Шкільні музеї  за визначенням Т.М. Крупи [8, с.14] мають  ряд особливостей -  створюються дітьми  і педагогами,  вільні від контролю  з боку державних органів, мають  частіше за все краєзнавчий  характер. Крупа Т.М. відзначає, що шкільні  музеї  можуть  вивчати  історію  рідного  краю.  У такому разі такий шкільний  музей можна назвати  і краєзнавчим, і музеєм  історичного профілю  [8, с.15].
  Музей   в  ЗОШ № 10 «Подвиг»  можна з  упевненістю віднести до історичного. В 2012 році музей  під керівництвом директора школи Міткалової Тетяни Олександрівни отримав нове приміщення  і експонати в ньому розташувалися  по  розділах:  Друга світова війна,  історія підприємства  селища Кірове – шахти «Північна», трудовий  подвиг земляків  в післявоєнний час, за часів хрущовської «відлиги» і брежнєвського «застою». Тут  же  і  історія школи, яка була відкрита 31 серпня 1964 року.
  Музей по праву можна назвати мовчазним хранителем пам'яті [9, с.7]. основна роль шкільного музею -  сприяти  патріотичному вихованню.
Виникає питання, на основі  яких  фактів, подій, осіб вітчизняної історії виховувати молоде покоління? [3, с.10]. Серед векторних  напрямів  по патріотичному вихованню значення  мають соціальний напрям  і військовий,  саме  останній передбачає вивчення військової  історії України  часів Другої світової війни [2, с.7].
   В нашому музеї більше  ста експонатів, присвячених Другій світовій війні. Ось переді мною тека – «Зі шкільної  парти - на фронт». Оформили її учасники  пошукового загону «Спадкоємці Перемоги» в 2010 році. Для оформлення теки були використані фото. Фотографії знайомлять  нас з тими, хто до війни навчався і закінчив  Кіровську  середню школу «Прапор Комуни» (так називалася загальноосвітня школа №11), а потім пішли  воювати. Серед цих випускників: Амелін Леонід Іванович, 1918 роки народження; Шабанов Іван  Іванович; Довгих Олександр Костянтинович.

  23  червня 1941 рік почалася мобілізація мирного населення на підставі Указу Президії Верховної Ради СРСР. До 1 липня в Озброєні Сили  СРСР було мобілізоване більше 5 мільйонів чоловік, з Української РСР  - близько 2 мільйонів [1, с.460]. І серед цих захисників були випускники Кіровської середньої школи.
  Донбас був повністю окупований в червні 1942 року, але більшість сіл Дзержинського району були окуповані раніше – 22 жовтня 1941 року. З перших днів війни в місті почалися репресії та трудова повинність [1, с.466]. В музеї є матеріал про підпільників – комсомольців, які діяли в місті Артемове.
    Олексій Іванович Цуркан розказав про дії підпільної групи «Стріла». Керував групою комуніст Ситник, допомагали йому чотири комсомольці 16-17 років: Микола Тарасов, Володимир  Олексієнко, Анатолій  Обухівській, Єгор Поляков. Підпільна  група діяла недовго, на початку грудня  1941 року підпільники  були арештовані  за доносом  поліцая Бабарики. Розстріляли юних підпільників 5 грудня 1941 року. 


    Ще  одна сторінка Другої світової  війни пов'язана з  «остарбайтерами».  Музей має у своєму розпорядженні матеріал експедиційного загону 9-а класу ЗОШ № 10 від 2008 року про Герасименка Федіра Петровича.
До Німеччини він  був насильно вивезений на початку листопаду 1942 року.   Майже три роки Федір  Петрович знаходився в  Німеччині. Після звільнення у вересні 1945 року  призвали Герасименка Ф.П. до лав Радянської Армії. Демобілізувавшись в жовтні 1950 року, Федір Петрович повернувся до України. Статус остарбайтера він отримав  в січні 2002 року після  звернення  у Федеративну Республіку Німеччини. Помер він у 2009 році.

    Усередині шкільного двору стоїть кам'яний  знак з написом: «Вчителям – учасникам Великої Вітчизняної Війни». У   фондах музею «Подвиг»  є  автобіографія  і фото колишнього вчителя музики нашої школи Сердюка Миколи Ілліча, з автобіографії  дізнаємося про його бойовий шлях у роки війни.

    Маємо спогади вчителів, чиє дитинство «обпалене  війною». Це Прокопенкова Галина Максимівна, Шестопалова Антоніна Дмитрівна та Герасименко  Віра Олексіївна. В німецькій окупації перебувала Галина Максимівна, якій на той час виповнилося 7 років. Її дитинство було голодним, бо німці відбирали у населення практично все, а коли вони відступали, то спалили все навкруги. У Гур'ївській області була Герасименко В. О. Сюди були евакуйовані машинобудівний завод та його робітники з селища Новгородське (під час війни називалося Нью-Йорк). В далекій Якутії допомагала фронту 17-ти річна Антоніна Дмитрівна. Вона працювала у лісі, шила теплий одяг. Війна перекреслила усі її плани -  22 червня для випускників закінчилося початком війни.
      Таким чином, робота з  фондом шкільного музею  «Подвиг» дозволяє  нам  зробити висновок, що музейний предмет дійсно є джерелом інформації про події  Другої світової війни [6, с 10]. Музеї зберігають пам'ять про минуле, якщо його не пам'ятати, тоді як же нам жити? Отже, підемо до тих, хто ще живий і збережемо їхні спогади у шкільних музеях.

                                        Список використаних джерел та літератури

1.     О. Д. Бойко «Історія України», Київ «Академвидав» - 2007 с. 460-461, 463-467;
2.     О.Ю. Бондаренко «Актуальні питання патріотичного  виховання» журнал «Історія та правознавство» -  2014 . - № 3-  с.5-10
3.     О. Ю. Бондаренко «Як виховати патріота?» ж-л «Історія та правознавство»  -2014. - № 4- с.10-12.
4.     «Велика Вітчизняна війна». Коротка ілюстрована історія війни для юнацтва, Москва «Молода гвардія»  - 1975. - с.103-105.
5.     «Велика Вітчизняна війна 1941-1945рр», короткий науково-популярний нарис, видання Політичної літератури під ред.. П. А. Жиліна, с. 55, 64, 68.
6.     Т. М. Крупа. «Нотатки про музейний предмет», ж-л «Історія та правознавство» -2014. - № 5 - с. 9-11.
7.     Т. М. Крупа. «Фонди шкільного музею» ж-л «Історія та правознавство» - 2014. - № 6 – с.16-17.
8.     Т. М. Крупа. «Назва і профіль музею». Ж-л «Історія та правознавство» - 2014.- № 4.- с. 13-16.
9.     В. В.Говорова. Музейна педагогіка. Ж-л «Історія та правознавство»2014. - № 2 -с.7.

Немає коментарів:

Дописати коментар