Ткачук Світлана
загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 10
Дзержинської міської ради
загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 10
Дзержинської міської ради
Донецької
області
Історія Другої світової війни
у фондах шкільного
музею «Подвиг»
Наближається 70-річчя
закінчення Другої світової
війни в Європі, яка була основним
театром військових дій в цій війні.
Складовою частиною Другою світової війни була війна фашистської Німеччини проти СРСР.
Зберегти
пам'ять про минулі події 1939-1945 років
допомагають музеї, у тому числі і шкільні. В загальноосвітній школі №
10 музей з'явився в 2004 році (донині була кімната бойової і трудової слави). В 2012 році музей
отримав свою теперішню назву – «Подвиг».
Шкільні
музеї за визначенням Т.М. Крупи [8, с.14]
мають ряд особливостей - створюються дітьми і педагогами,
вільні від контролю з боку
державних органів, мають частіше за все
краєзнавчий характер. Крупа Т.М.
відзначає, що шкільні музеї можуть
вивчати історію рідного
краю. У такому разі такий
шкільний музей можна назвати і краєзнавчим, і музеєм історичного профілю [8, с.15].
Музей в ЗОШ
№ 10 «Подвиг» можна з упевненістю віднести до історичного. В 2012
році музей під керівництвом директора
школи Міткалової Тетяни Олександрівни отримав нове приміщення і експонати в ньому розташувалися по
розділах: Друга світова
війна, історія підприємства селища Кірове – шахти «Північна»,
трудовий подвиг земляків в післявоєнний час, за часів хрущовської
«відлиги» і брежнєвського «застою». Тут
же і історія школи, яка була відкрита 31 серпня
1964 року.
Музей по праву можна назвати
мовчазним хранителем пам'яті [9, с.7]. основна роль шкільного музею - сприяти
патріотичному вихованню.
Виникає питання, на основі яких
фактів, подій, осіб вітчизняної історії виховувати молоде покоління? [3, с.10].
Серед векторних напрямів по патріотичному вихованню значення мають соціальний напрям і військовий,
саме останній передбачає вивчення
військової історії України часів Другої світової війни [2, с.7].
В нашому музеї більше ста експонатів, присвячених Другій світовій війні.
Ось переді мною тека – «Зі шкільної
парти - на фронт». Оформили її учасники
пошукового загону «Спадкоємці Перемоги» в 2010 році. Для оформлення теки
були використані фото. Фотографії знайомлять
нас з тими, хто до війни навчався і закінчив Кіровську
середню школу «Прапор Комуни» (так називалася загальноосвітня школа
№11), а потім пішли воювати. Серед цих
випускників: Амелін Леонід Іванович, 1918 роки народження; Шабанов Іван Іванович; Довгих Олександр Костянтинович.
23 червня 1941 рік почалася мобілізація мирного
населення на підставі Указу Президії Верховної Ради СРСР. До 1 липня в Озброєні
Сили СРСР було мобілізоване більше 5
мільйонів чоловік, з Української РСР -
близько 2 мільйонів [1, с.460]. І серед цих захисників були випускники
Кіровської середньої школи.
Донбас був повністю окупований в червні
1942 року, але більшість сіл Дзержинського району були окуповані раніше – 22
жовтня 1941 року. З перших днів війни в місті почалися репресії та трудова
повинність [1, с.466]. В музеї є матеріал про підпільників – комсомольців, які
діяли в місті Артемове.
Олексій Іванович
Цуркан розказав про дії підпільної групи «Стріла». Керував групою
комуніст Ситник, допомагали йому чотири комсомольці 16-17 років: Микола
Тарасов, Володимир Олексієнко,
Анатолій Обухівській, Єгор Поляков. Підпільна група діяла
недовго, на початку грудня 1941 року підпільники були арештовані за доносом
поліцая Бабарики. Розстріляли юних підпільників 5 грудня 1941 року.
Ще одна сторінка Другої світової війни пов'язана з «остарбайтерами». Музей має у своєму розпорядженні матеріал
експедиційного загону 9-а класу ЗОШ № 10 від 2008 року про Герасименка Федіра
Петровича.
До Німеччини він
був насильно вивезений на початку листопаду 1942 року. Майже
три роки Федір Петрович знаходився в Німеччині. Після звільнення у вересні 1945 року призвали Герасименка Ф.П. до лав Радянської
Армії. Демобілізувавшись в жовтні 1950 року, Федір Петрович повернувся до
України. Статус остарбайтера він отримав
в січні 2002 року після звернення
у Федеративну Республіку Німеччини. Помер він у 2009 році.
Усередині шкільного
двору стоїть кам'яний знак з написом:
«Вчителям – учасникам Великої Вітчизняної Війни». У фондах
музею «Подвиг» є автобіографія
і фото колишнього вчителя музики нашої школи Сердюка Миколи Ілліча, з автобіографії дізнаємося про його бойовий шлях у
роки війни.
Маємо спогади вчителів, чиє дитинство «обпалене війною». Це Прокопенкова Галина Максимівна,
Шестопалова Антоніна Дмитрівна та Герасименко
Віра Олексіївна. В німецькій окупації перебувала Галина Максимівна, якій
на той час виповнилося 7 років. Її дитинство було голодним, бо німці відбирали
у населення практично все, а коли вони відступали, то спалили все навкруги. У
Гур'ївській області була Герасименко В. О. Сюди були евакуйовані машинобудівний
завод та його робітники з селища Новгородське (під час війни називалося
Нью-Йорк). В далекій Якутії допомагала фронту 17-ти річна Антоніна Дмитрівна.
Вона працювала у лісі, шила теплий одяг. Війна перекреслила усі її плани - 22 червня для випускників закінчилося
початком війни.
Таким чином, робота з фондом шкільного музею «Подвиг» дозволяє нам зробити
висновок, що музейний предмет дійсно є джерелом інформації про події Другої світової війни [6, с 10]. Музеї
зберігають пам'ять про минуле, якщо його не пам'ятати, тоді як же нам жити? Отже,
підемо до тих, хто ще живий і збережемо їхні спогади у шкільних музеях.
Список використаних джерел та літератури
1. О.
Д. Бойко «Історія України», Київ «Академвидав» - 2007 с. 460-461, 463-467;
2. О.Ю.
Бондаренко «Актуальні питання патріотичного
виховання» журнал «Історія та правознавство» - 2014 . - № 3- с.5-10
3. О.
Ю. Бондаренко «Як виховати патріота?» ж-л «Історія та правознавство» -2014. - № 4- с.10-12.
4. «Велика
Вітчизняна війна». Коротка ілюстрована історія війни для юнацтва, Москва «Молода
гвардія» - 1975. - с.103-105.
5. «Велика
Вітчизняна війна 1941-1945рр», короткий науково-популярний нарис, видання
Політичної літератури під ред.. П. А. Жиліна, с. 55, 64, 68.
6. Т.
М. Крупа. «Нотатки про музейний предмет», ж-л «Історія та правознавство» -2014.
- № 5 - с. 9-11.
7. Т.
М. Крупа. «Фонди шкільного музею» ж-л «Історія та правознавство» - 2014. - № 6
– с.16-17.
8. Т.
М. Крупа. «Назва і профіль музею». Ж-л «Історія та правознавство» - 2014.- №
4.- с. 13-16.
9. В.
В.Говорова. Музейна педагогіка. Ж-л «Історія та правознавство»2014. - № 2 -с.7.
Немає коментарів:
Дописати коментар